Wedstrijden

JBR_5417Laatst had ik een gesprek over hoeveel wedstrijden iemand zou “moeten” lopen. De uitspraak “je moet niet alleen maar broeden maar ook regelmatig een ei leggen” was van toepassing op lopers die veel trainen en maar weinig op een wedstrijd verschijnen. Afgelopen jaar legde ik bijna wekelijks een ei, en dat is relatief weer erg vaak. Het komt ook omdat ik de wedstrijdjes het leukst vind van het lopen. Het er naar toe leven, de spanning, de strijd, de andere omgeving, de contacten en de drive om mezelf te verbeteren zijn voor mij waardevol. Maar zoveel wedstrijden lopen heeft wel consequenties, ze vragen immers ook herstel. Het “race hard, train easy” concept is bij mij dan ook nodig. Zware trainingen doe ik nauwelijks meer, en dat bevalt me best. Voor mij was qua hardlopen 2011 mijn beste jaar ooit, zeker relatief bezien (ik word ouder ..). Ik ben nog bezig met een analyse van 2011 en het uitwerken van een plan voor 2012. Want in 2011 beperkte ik me tot 10km wedstrijdafstand (op de 7Heuvelenloop na) en in 2012 staan er halve en hele marathons op mijn plan. En met die afstanden heb ik (veel) meer herstel nodig en kan ik echt niet wekelijks racen. En daar komt ook korte termijn ook nog bij dat ik stoei met een pijntje in de voet. Zowel ik als de fysio krijgen daar niet echt grip op. De diagnose is onduidelijk en de do’s en donts’ dus ook. Twijfels dus. Maar de tijd zal het leren.

Geef een reactie

